Tuesday, May 27, 2008

APA RA DEPA NIH

disebabkan aku dah siap keje, maka aku pun bloghopp la blog depa-depa nih.

kira sejam jugak la buang masa mcm tu.tpi dalam sejam tu mcm2 yg aku baca.

aku ni bila baca org punye, aku slalu baca komen2 org dan blog kwn2 depa nih.sbb apa tau?sbb ko boleh tgk, dia misti lebih kurang je.

kalu blog kawan2 aku suma sepesen je.yealah, umur kami da 33, apa nak mengarut tulis yg x penting2.mostly tulis pasal keje yg menimbun, anak2 yg membeso, pasal holiday, pasal jahit baju, jahit langsir, nk masuk uma baru, belajo mengaji etc.suma kira org2 dewasa punye citer la.

dan suma akan citer selamba je la.kami xde keje nk tulis anak aku pakai bju jenis ayam ke kambing ke atau laki aku bg hadiah cincin berlian 48 karat.bukan apa, kalu aku, aku malu beb.kang org kata eleh, bru beli cincin tiffany da berlagak.tu yg malas tuh.

tpi td aku terbaca la satu blog yg mengutuk satu blog yg lain.ada ke penulis blog ni buat blog hanya nk kutuk sorang yg dia x suka ni?hiss..bnyknya masa dia ni.aku nk update blog pun malas nauzubillah.

ntah la ek.aku x menangkan mana2 pihak pun.sbb dua2 aku x kenal.tapi aku paham la keadaannya.susahla bila blog ni menjadi satu medan utk kita laga2kan org.

tpi kdg2 tensen gak bila baca blog org citer yg membanggakan diri hatta dunia ni dia yg punye.aku slalu jumpa blog mcm tu tpi aku MALAS nk ambik port.sbb aku tau realitinya misti la x mcm tuh.

Tuhan jadikan kita ni utk tempuhi suma dugaan yg mendatang.kalu hidup kita ni asik dpt nikmat je, tu tanda tuhan nk tgk kita sedar diri ke tidak.

aku pernah tanya ustazah aku masa skolah dulu.napa ada org yg tuhan jdikan dia pandai, cantik, terer sukan, peramah etc.napa tuhan jadikan aku ni x berapa pandai, comel ala2 je dan kalu lumba lari misti dpt num.2?hehe..

ustazah aku jwb, bila allah jadikan kita serba sempurna di mata org, DIA nk tgk kita bersyukur tak dgn nikmat diberi.syukur tu bukan ucap alhamdulilaah je tapi bila dia bnyk duit, syukur dia adalah dgn beri sedekah pd yg miskin.bila dia pandai, syukur dia adalah dgn mengajar kwn2 dia yg x berapa pandai tu (mcm aku) dan bila dia cantik, syukur dia adalah dgn sentiasa berdoa agar peribadi, kata2 dia pun cantik mcm mukanya.sbb bila tidak bersyukur, tuhan akan ambik suma nikmat yg dia beri.sekelip mata hilang.

kata2 hikmah tu mmg aku akan ingat sampai mati aku rasa.dan kata2 tu la buatkan aku slalu ingatkan diri bila aku cdg nk tuko langsir baru sempena raya ni, hati aku akan meronta, aku ni x bersyukur tau, ada org uma pun x mampu beli lagi.aku dah ada ni nak berlagak2 lak beli lagi langsir mahal2.(mcm tu lah ayat dia)

gitu lah dia kita ni manusia.sentiasa rasa x cukup je.bersyukur la ek sblum tuhan tarik nikmat yg dia da beri selama ni.

ohh entry ni da mcm al-kuliyyah la pulak.

4 love me.hate me:

DeLinn said...

aku pun nak cuba ingatkanlah kata-kata hikmat ustazah ko ni yaya

ya2 said...

to ina,

sama2 ler kita ingat mengingati.aku pun kekadang lupa gak.biasala bila duit mengaburi mata..

Kopi Suam said...

amin terima kasih dengan peringatan..aku cuba gi kat link yang hang bagi tapi tak buleh le..heeh heeh

ya2 said...

to zira,

aah link tu dah xde.ntah aku pon nk masuk balik da x boleh.

bio la zira, budak2 mentah tu.lantak la dema, yg penting kita ni mcm kitalah.sempoi..