Sunday, June 01, 2008

Kotobian Tadau Tagayodo Kaamatan

Selamat menyambut pesta menuai..

gitu la gamaknya translation title entry nih.

so aku nk wish la utk mentua aku dan seluruh famili kt tambunan nun.taun nih dgr citer depa cuti umum 3 hari utk kaamatan nih.

kaamatan ni adalah hari kelepasan slps menuai padi. kira perayaan utk suma pesawah setelah depa penat menanam padi, hari ni la depa nk sambut kesyukuran sbb hasil tuaian padi mereka berjaya.

masa aku dok kk dulu mmg best la kalu kaamatan nih.kt sabah, kaamatan ni disambut oleh semua manusia, xde beza ko tu dusun ke, kadazan ke, bajau ke sungai ke hapa.tu la intergrasi nasional yg susah aku nk tgk kt semenanjung nih.

masa bujang bila time cuti kaamatan ni, kami misti jalan2 kt hongkod penampang tu.tapi bila da kawin, biasanya kami blk tambunan la.sambut kt sana meriah.selain karaoke yg mmg menjadi acara wajib, biasanya depa duduk ramai2 minum tuak.

aku da 6 tahun masuk family alfred ni, da biasa dah dgn keadaan mcm tuh.setakat ni kalu depa minum tuak x pernah lagi aku tgk ada yg mabuk smpai tergolek ke meroyan ke hilang akal. nanti bila ilham n ikhwan da beso, aku mmg kena ajar bnyk mengenai budaya kami yg berbeza ni esp kalu dia tanya siapa jesus tu, dan napa uma mamatua ni bnyk na anjing?

ok la.aramaiti utk suma yg menyambut kaamatan.

3 love me.hate me:

DeLinn said...

meriah eh hari keamatan pesta menuai sana? eh ko tak balik sana ke?

Ayu Mohamad said...

syok juga eh yaya.. and cabaran juga buat ko nanti untuk ceritakan pada anak2.. tapi aku dapat rasakan keseronokkannya sbb mmg totally diferent kan..dapat rasa culture yang berbeza-beza

ya2 said...

to ina,

aku balik krismas je kang.taun ni bajet ketat sket.kt sana mmg meriah na.ko dtg la time kaamatan..sronok weh.

to ayu,
mmg cabaran yu, ni pun kdg2 aku susah gak nk citer bila ilham nk ikut atuk dia g church.tpi bersyukur sgt sbb mentua aku tu paham.

jom la mai sabah..