Tuesday, July 15, 2008

DEBAT KHAS

HAri ini bentuk kerajaan, esok harga minyak Turun (50sen)

mcm gitulah debat antara Datuk Seri Anwar Ibrahim (former known as our TPM) vs Datuk Sabree Cheek (menteri penerangan msia)

apalah pekdahnya depa ni berdebat?bukan debat la sebenonya, tpi masing2 mcm ke arah mempertahankan parti masing2.pastu suka ungkit2 citer dulu.benci tul.nasib baik x berdebat ala2 org pidato tuh, kalu x boleh bergaduh2 agaknya.

kami laki bini ni dahla menengok awani tu ala2 mcm pelarian. ye la, aku tgh kemas dapur, asal da mula je berlari la aku ke tv, alif lak mmg cop dpn tv, anak2 kami sumbat dlm bilik mainan.kang agak2 dgr mahluk tuhan 2 org tu bergaduh je alif berlari lak ke bilik belakang tuh.x mcm pelarian ke.

pastu bila da lega dpt nengok dlm5 minit, askar tu pindah lak main kt dpn tv.dgn sore yg masing2 ngalahkan petir tuh mmg agak mencabar la tadi.tpi overall aku paham la apa yg depa dok debat tu.

cuma satu je yg aku muskil, masing2 x berikan jawapan utk soalan debat tu.apa mekanisme yg depa nk buat utk turunkan harga minyak tu?xkan la dgn hnya guna rezab negara yg 1 billion?sampai bila boleh bertahan?

pasal minyak naik ni aku rasa suma dok bising barang naik.kalu org kl sana sini bising nk boikot la, kondem Pak Lah la, demonstrasi la itu la ini la.(org melaka suma cool yek) tpi yg aku pelik tuh, dlm rakyat marah brg naik, bila aku g ukur jalan kt bandaraya bersejarah ni ramai giler org bershopping.sakan lak tuh!

cuti lepas, selang 3 hari aku misti tabur duit samada kt tesco @ giant@ carefour.masa aku g misti org ramai giler ngalah ada sale.pastu suma main belanja lebih 3-4 ratus.aku nengok masing2 muka relek je nk bayo.xde pun yg masam kecuali aku je sbb anak aku telah dgn sengaja nya membeli mainan yg regenya lebih mahal dari seguni beras..grrr.

pastu kami g gak dataran pahlawan, saje konon nk beli bju raya anak.pun ramai gak org shopping.isk muskil aku.tang mana yg kata rakyat dok menderita sdgkan aku tengok depa ni selamba je menyopping dikala bukan sale.isk..x paham mak!

so mcm aku, aura nk menyopping tu lum dtg lagi..tgu la bila tu..siap la.

apa2 pun, ni bulan rejab, x lama lagi nk masuk syaaban.meh la kita posa sunat beramai2.kurang makan, jimat duit, pahala bertambah, perut pun ramping tau.adios..

4 love me.hate me:

Kopi Suam said...

aku baru start puasa semalam..puasa ganti heeh hehh jimat duit paling kurang RM12 sehari duit makan...makan kat sini mahal giller..breakfast kalau tak sampai 5 hengget memang tak sah...

Ayu Mohamad said...

ya mari la kite berpuasa sunat beramai-ramai yerr :)

tumismenumis said...

ehh.. yaya, kamu tak nak mempolitikkan blog kamu juga ker?

ya2 said...

to zira n ayu,

aah jom ler kita beramai2 menggantikan pose kita.dapat extra pahala lagi sbb dlm bulan rejab.

to mazudi,

mana boleh main politik beb.kang ada kena buang keje kang.tu suma pendapat peribadi.