Tuesday, September 09, 2008

5S - baik @ menyusahkan aku?

kami ni tgh sibuk pasal 5S.kome tau x apa tuh?


haa.. tu la amalan budaya kerja org jepun.aku rasa sapa yg keje kt kilang2 beso mcm Proton misti dah gunapakai 5S ni.even pejabat2 gomen pun skrg dan bnyk implement 5s.kami bru nk wat.dah nama bru nk mula patut buat la sikit2, ni suma nk ikut SPACE, UTM tu.


5S tu stand for :


1. SEISI - SISIH

2. SEITON - SUSUN

3. SEISO - SAPU

4. SEIKETSU - SERAGAM

5. SHITSUKE - SENTIASA AMAL


terbelit x lidah?hehe.senang citer, ko kena kemas opis ko ikut standard 5S ni. pastu nanti ada org audit.mcm ISO gak.sapatah auditor dia-NPC ke hapa.


isk..aku ni time nk ngemas ruang kerja aku ikut cara org la yg plg aku malas.ok, tgk ek:


atas meja : ada PC je + gambo hiasan xleh lebih 3 keping

pedestal : ada tray je (kena tulis in /out)
buku2 kena letak kt dalam tpi misti susun

rak : letak file

drawer :
1st drawer - stationaries
2nd drawer - personal stuff
3rd " - recycle papers

-semua stationaries misti x lebih dari 2 warna tiap satu-

aduhaiiiii.. gile kemas.mana la aku nk humban asignment2 student nih.penin la haku.

dahla keje tgh menimbun skrg.kuiz, ujian lagi nk tanda.aduhai..17/9 ni NPC nk dtg audit.bos aku dah kuar memo mcm2 nk kena buat.x de keje ke depa ni?

aku dpt tau, SPACE, UTM pun buat 5s utk ruang admin je.ruang and bilik pensyarah diaorg x berani kacau.ni kami, suma nk di5skan, dari toilet, tangga, pejabat pensyarah, hinggalah ke tong sampah.hiks!

5s oh 5s..


3 love me.hate me:

Kopi Suam said...

kat sini pun ada 5S tapi kejap aje 5Snyer habis aje audit back to normal..selamat le kamu yaya..

Norae said...

yaya..

salam.. 5s tu dah lama dahh.. kat tempat aku keje nih dah lama dah.. sampai tak digunakan daa..

ya2 said...

nora n zira,

haa aku tau proton mmg gunabetul 5S ni.even mcm kome kt plc misti la pakai 5S.

tapi aku, seorang tenaga pengajar ni payahnya la nk meng5Skan tempat aku.penin.

aku yakin lepas audit misti suma jadi kelamkalibut balik.hahaha