Friday, June 13, 2008

Fantastic Melaka!

sabtu lepas, aku telah berjaya membawa famili aku menyongket kt bandar melaka.

oh sungguh la bestnye, sbb aku x sangka melaka da membangun begitu pesat(di pandangan mata aku la) dan bnyk tempat menarik yg korang boleh pegi bercuti.(zira, mmg kita x malu la ber IC kan 04 nih)

aku kena citer satu2 la yek.kang ada pening korang baca.

ok mula2 kami naik bot menyusuri sungai melaka.jeti dia di pengkalan rama sana.kalu korang tak tau, dia kt jalan tamingsari(a.k.a jalan matakucing).kt situ la tapak pesta sg. melaka ari tuh.
cruise ni makan masa 45 minit.tiket dia murah giler.dewasa rm5, kanak2 kena rm2.murah la tu.manada benda free skrg.

dlm bot tu nanti ada la sorang tourist guide.mcm bot aku ari tu,agak org tu dah letih cakap, dipasangnya kaset je.pun ok la jugak, sbb bnyk gak info yg aku x tau.

mahluk kenit 2 org ni dah selamat belayar, mak aku masih x pulih sepenuhnya so wajib berspek hitam.vogue gitu nyahh..

ilham n afif(anak abg aku)-beli topi je da kopak 10 hinggit.

bot tu akan lalu kampung morten, eye on melaka, masuk bwh jmbatan jln hang tuah tu, dan terus ke bandar hilir.nanti nmpk la kapal diana tuh, kincir angin in the making dan menara taming sari.

eye on melaka - aku x naik pon, takut..

ni, jeti baru kt bandar hilir. cantik, kan.

pas naik bot,kami lunch kt lot 85. kedai mkn nih kira fames gak la kt bndar melaka ni.venue dia kt sebelah institut penguruan durian daun. tgk aku tolong promote lagi.

setelah suma kekenyangan, kami bergerak ke bandar hilir.skrg tmpt ni maju sungguh.dah ada dataran pahlawan(shoppg mall), holiday inn, carefour dan yg terbaru menara taming sari.

aah, ko berani x naik benda bulat tu.kang da kt atas dia berpusing 6x.

nak naik menara ni ko kena byr rm10 utk dewasa, rm5 kanak2 dan rm8 utk warga emas.pun kira oklah bagi aku.
mahluk 3 org ni tgh bosan sbb beratur panjang nk naik menara.standard le cuti skolah.

seperti biasa, aku kan gayat nauzubillah.time kt bwh tu berani ler cakap lebih2.bila dia da naik makin tinggi, mulalah aku terjerit2 ketakutan.ntah apa2.punye la kuat sore aku.nasib baik anak2 aku x takut, kalu x mau sore kami bertiga je yg berkumandang dlm menara tuh.hah!sapa yg x caya aku penakot tu.ni buktinya..

ni la aksi org yg gayat melampau.tension je mak aku
ni da berani sket. ilham masa nih da ngantuk yg amat.aku da x kose nak melayan.

dataran pahlawan n bndr hilir 80 meter dari aras laut.korang nmpak x keta aku tgh parking tuh?nampak x?tak?

kapal diana dari pandangan atas.korang tgk la kt tepi sungai tu suma dia tgh upgradekan.kerajaan melaka nk jadikan sg melaka mcm venice tau.(jgn mare..kami kerajaan bn yek)

pas g menara kami bersantai la kt bndr hilir nun.ambik la gambo kt a-famosa dan tempat2 sekitarnya.
zira, ko misti ada kenangan kt sini ek masa dolu-dolu?hehe
pas da penat bergambo kami sempat lagi g mengeteh kt d'nangka.kedai kelate ni kt sebelah hotel water city tu.g la korang cari sendiri.penat dah aku menulis nih.

ok yg lain ko tgk je la gambo nih. pemandangan malam di bandar hilir..

kira inilah percutian dlm bandar plg lama aku pernah pegi.kami suma kuar dari uma aku kul 11 pagi dan masing2 pulang dengan selamat dan berbunyinya jam 10 malam.

tapi aku puas hati sungguh.so rumusannya, bila korang g melaka, silalah melawat :
1. menara taming sari
2. cruise di sg melaka
3. zoo melaka (ada night zoo)
4. a-famosa
5. muzium2 bersejarah di bndar hilir. (ada muzium malam ye)
6. jonker walk
7. taman rempah
8. mini malaysia
9.kedai lot 85
10. pantai klebang
11.pantai puteri
12.umah aku
13.umah mak zira.hehehe

CM patut bg aku komisen tau.aku da tolong promotekan negeri hang tuah ni utk dia.

3 love me.hate me:

!Nt4N said...

kredit to me yg sakan amikkan gambo ^_^

Kopi Suam said...

aduhh jelesnyer aku ngan ko yaya...rugi tak naik sume2 tu...

Tukang Campak said...

Besh besh...aku MEMANG akan pegi sebelum adik aku abih blaja. hehe Ko tunggu ek...