Sunday, June 29, 2008

Kempen Bumi Hijau

tadi bru ler aku sempat tgk buletin utama sepenuhnya.maksud aku dari stat smpai le habis.selalu ada je rintangan dan halangan samada berebut channel dgn ilham atau sibuk berkarate kt dapur.

Pak Lah baru lancarkan semula kempen bumi Hijau ni, gara2 nak suh rakyat berjimat atas kenaikan harga minyak.isk..aku rasa mcm kelakar.dia kata kalu dgn tanam pokok atau sayur kt uma at least kita boleh kurangkan 20 hinggit seminggu.

hmm..aku rasa dari aku kecik kt uma aku mak da tanam mcm2 pokok.sebut je apa, cili api,pisang,serai, pandan, ,limau purut suma ada.tinggal pokok getah dan durian je dak ada.bukan uma aku je, suma uma org lain pon mcm tuh gak.yg dok kampung lagi best.mcm alif kt uma dia siap ada sawah lagi.beras seumur hidup mak mentua aku x pernah beli tau.

ni bila PM suh tanam blk pokok, aku rasa kelakar la sebab org mmg dah lama tanam pokok kt uma.unless la kalu dia suh aku tanam duit, lama2 membiak.nak gak aku buat.lagipun sayur bukan mahal beno pun, x sampai 10 hinggit aku rasa.

ckp pasal rege minyak naik ni sebenonya aku malas nk komen panjang.tapi masa baca blog sorang kawan lama, aku mmg setuju beno apa yg kawan dia cakap.

"kita jgn berkira sgt pasal minyak naik nanti Allah pun berkira gak dgn kita"

aah la.setuju betul.kawan dia tu mcm aku.aku mmg dari dulu bila harga minyak naik, aku akan kawal perbelanjaan lain kcuali belanja minyak.kalu aku berkira dgn duit minyak, nanti aku misti x nak balik bp 2 minggu sekali dan aku akan malas nk ziarah adik beradik aku.xpe la mahal sikit belanja travelling nih asal aku puas tatap wajah mak aku, bergelak ketawa dgn adik2 aku dan bermanja2 kucing dgn anak2 buah aku.benda2 suma tu mana boleh dibanding dgn setitis minyak, hatta dengan minyak gamat sekalipun.hehe..

tu pendapat aku ler ek.

so tentang kempen Pak Lah ni aku malas la nk ikut.sbb aku mmg x mkn sayur.cuma aku nk tanam pokok pisang je.lagipun aku malas nk jaga pokok..mmg dasar malas aku nih.

7 love me.hate me:

Ayu said...

yaya,
masa dlm perjalanan nak gi makan2 dengan ina, zirap, patin, norm dan pijah kan.. nampak le kawasan perumahan yang buat bumi hijau kat putrajaya tuh

Atuk said...

Rasanya sejak dari th 70an hingga la ni macam2 benda yang naik. Harga2 barang semua naik. seingat aku th 60an. (masatu umur belasan tahun) dengan 2/3 ingit mak (atuk) pg pasar boleh beli macam2. Tapi sekarang bawa rm50.00 bolehlah makan lauk 2/3 ari aje.
Jadinya janganlah kerana harga minyak naik ( yang lain2 tentu le naik ) kita nak putus menzirahi mak bapak, adik beradik, nak sekat2 cl . sebab nak berjimat cermat... Ingat Tuhan maha kaya pengasih dan pemurah. Lagi banyak yg kita keluar
(pd perkara2 baik aje ..) lagi banyak yang Dia kasi/ tambah.
Aku tak pernah ambil tau sangat harga barang terutamanya keperluan makanan. Yang penting jangan kedekut .

me-ya2 said...

to ayu,

ohh bestnya kome bergurik kendi tuh..aah, dia stat kempen bumi hijuan tu kt putrajaya dulu.lmbt sket kot sampai melaka nih..

to atuk,

ye kita jgn berkira, nanti rezeki pon akan berkira dgn kita.betul tak?

thanks 4 the advices.

Kopi Suam said...

yaya aku nak kempen bumi hijau kat tman aku tu...nak bercucuk tanam kat tanah yang giller berbatu batan..harus pokok sayur pun takmo hidup

missbby said...

kita pun setuju dengan pendapat awak tuh..tak payah berkira sangat walaupun perit dengan kenaikan harga tapi kita pun tak mau pk..kalau kita terlalu berkira rasanya kita mesti taknak balik umah mak..setakat harga minyak tu tak boleh dibandingkan dgn kasih sayang kita pada orang2 yang kita sayang..

DeLinn said...

yaya

betul lah kata ko. Ko dah bukak mata aku skit. Aku pun takmo berkira sangatlah pasal minyak ni, berbanding dengan nilai lain yg kita dapat kan

me-ya2 said...

to zira,

aku tanam pokok dalam pasu pun mati.teruk betul.mana taknya, asik jirus air je, baja x taruk.

to uda,

hehe..jgn berkira kan senang citer.esp bila libatkan famili.kita pun bnyk belajar dari awak, pandai melayan mentua dan mak sendiri.susah gak nk buat!

to ina,

alah na, gaji ko beso apa yg dirisaukan?