Thursday, June 05, 2008

Petrol naik lagi..

Smlm lepas jaga exam, aku dpt msg dri mak kata minyak nak naik harga lagi.Katanya PakLah tgh miting pasal subsidi minyak.aku malas nk caya, sbb ari tu dia bru announce akan naik bulan 8 kang.

Tgk2 aku smpai umah je, da kuar berita bgtau minyak naik lagi harga..petrol naik 78 sen seliter kepada RM2.70.ohho..ini sudah berat..kebetulan dua2 kete tu mmg tangki kosong so kami pun berbondong la mencari minyak.

fuhh..dari alai ke semabuk ke bandar melaka suma stesen minyak dah jammed.masa kami kuar tu da kul 7 ptg.so x leh jadi, kami balik uma dulu, lepas mkn dlm kul 9 kuar lagi.aku ajak mak aku teman.takut gak drive mlm2 ni.

jenuh gak mencari akhirnya kami sampai ke ayer keroh.aku tgk suma petronas misti jam nauuzubillah, shell, caltex, mobil x berapa ramai sgt.esso jgn citer la siap da tutup.abis minyak dah agaknya.

so kami pun queue la kt caltex dpn majistret melaka.dlm keta aku n mak aku dok musykil napa la x ramai org kt caltex nih.suma cina n india.mak aku sia cakap, ke caltex ni mmg org melayu xleh masuk.hish..manaada.tpi aku still pelik.napa ramai na g petronas.ada sale minyak ke.

at last, setelah 10 minit je beratur, dapat la kami memenuhkan tangki2 kete tu dgn minyak yg berharga LAMA.kalu dulu isi mau mkn 100, skrg aku rasa mau jejak 140 agaknya.iskk berdebar lak nk tgu minyak ni habis.

so bila dah naik rege ni, paham2 la yg akan ada brg2 lain pun naik secara mendadak.aku kan da jadi mcm hapa tau sbb ari tu kami lakibini ni dok beli stok beras, gula, susu bnyk2 sbb takut krisis makanan.itu pun sbb aku cuak bila g tesco tgk beras siap da xde stok.ntah apa2 je.

meh la kita berjimat cermat la yek.ada org mmg x kisah pun rege minyak naik,itu pun bukan sbb apa, sbb dia malas nk queue.kalu aku jadi dia pun malas sebenonya.bukan apa tau, nk kuar sorang2 tgu 4, 5 jam bahaya gak.aku pakkal suami, mak n anak ikut skali.kalu tak, x kosenya aku.

kira smlm pengalaman berharga lak bg aku sbb tgk jamm, keta beratur panjang.baru aku rasa mcmana org lain rasa bila jamm nk balik kmpg.mencabar gak.

aku x pernah umur la nak rasa jamm masa blk bp ke tambunan ke.nak g keje pun tak jamm tau.smooth je perjalanan.hebat tak hebat melaka ni..hehe..(promote beb)

so pas ni, marilah kita jadi pengguna yang bijak!recession mmg akan berlaku bila2 masa je dalam taun ni.Bersedialah.

2 love me.hate me:

DeLinn said...

haippp sapa kata aku tak kisah? minggu depan aku start naik bas hahaha

ya2 said...

ina,

woo..kisah gak eh.hehe..sori ler.ingat hang poket tebal, ok je..

wahh bgus ler naik bas.jimatttt bnykkk tuh.

eh hang bukan dok kt sintok tu nanti boleh jalan kaki ke jer?

lagi jimat beb..