Sunday, February 22, 2009

Jalan ke syurga


ohh hari ni akhirnya aku berkesempatan menuju jalan ke syurga...hahaha..mcm poyo je, tpi citer sebenonya ialah :

hari ni isni 23/2/09= 27 safar 1430 aku first time menghadiri kelas mengaji secara eksklusif!

da lama nk belajo ngaji kelas dewasa ni.lebih2 lagi mak aku slalu bising suh belajo ngaji, belajo tajwid, simpan duit g haji, itu ini, pok pek.(hehhe, sori mak!)

bila aku baca blog zira, lagi la tambahh terharu sbb dalam dia bz2x pon sempat gigih gak ke kelas ngaji.so aku bgtau diri aku, aku xle tunggu2 lagi.aku kena gak daftar..

mula2 aku ingat nk cari kelas kt area melaka ni.pastu bila tgk2 mcm payah je, aku tgk kt poli aku ni ada la para ustazah tu wat kelas ngaji.FOC lagi.

tanpa ditunggu, aku pon daftar.tpi 1st kelasnya aku x pegi, sbb masa tu aku ada hal penting.so bila da 1st kelas tu ponteng, kelas2 yg lain pon hampeh la jugak.lagipon, aku ricci2, kelas ngaji tu ramai2 dlm 1 group.aku ni kan pemalu, so aku ngeri la bila dlm grup yg 10 org tu, aku sorang yg tahap tajwidnya D, yg mungkin org lain tahap A.

so aku berusaha lagi cari cikgu ngaji aku.smpai la aku teringat kt sorang member aku ni.dia bukan la ustazah tpi skill ngaji dia taraf international.dia ada bnyk kali masuk kelas taranum la tajwid la ituini la dgn bekas qari/qariah kebangsaan. even dia pon da bnyk kali masuk bertanding.aku nk belajo sorang2 je dgn dia.xnak ramai2.aku malu wehh..

setelah beberapa kali wat appoitment tntg masa dan tarikh yg sesuai, maka hari ni lah azam taun 2009 ku termakbul.

pewhhh..kelas tu start kul 9.30 - 10.30pagi.aku mcm nk nanges bila baca Alfatihah, ada 6 kesalahan aku.dan aku rasa seram sejuk bila member aku tanya pasal tajwid, aku mmg admit walau aku dulu skolah M dan aku skolah agama JOHOR, aku da bnyk lupa bnyk pasal idgam, mad lazim, ihfak, dan etc.

tpi aku gigih gak menjawab.at least aku xnak la tunjuk aku zero.

bila kelas habis 10.30, aku rasa lega nya aku. lega sbb aku da berjaya jalankan amanah allah pd aku.benda2 yg melibatkan tuhan ni, kita xleh wat main2 kan. lagi la org kata bila bacaan Alfatihah pon x betul, mcmna sembyg nk betul.

ohhh..thanks a lot utk mak aku, thanks utk zira(walau ko x pernah suruh, tpi ayat2 entrymu bnyk mendorong).

utk kawan2 yg lain, meh la kita menuju jalan ke syurgaa..

5 love me.hate me:

Kopi Suam said...

Alhamdulillah...good start yaya...just imagine dah dekat 27 tahun kita bersolat dan tahu2 bila belajar semula bacaan Al-Fatihah kita ada kesilapan..sedangkan Al-Fatihah tu rukun sembahyang camno tu...

aku masa mula2 belajar dulu ambik wuduk pun ada kesilapan juga solat dah bertahun2 wuduk mungkin tak sah..camno tu...ya ALLAH tu lah sebabnya kita nak kena menuntut ilmu ni kan.

Semoga dipermudahkan urusan ko..nak belajar ni pun banyak cabaran.

ya2 said...

ye zira,

aku mmg tq sangat2 kt ko.kdg2 rasa malu bila tgk org lain suma mengejar akhirat, aku lak mcm sibuk mengejo dunia.

mmg aku malu betul bila baca fatihah pon ada salah.rasa sia2 belajo agama selama ni kan.

tu la kita ni mudah lupa!

harap2 la cabaran mendalami ilmu tuhan ni berjaya kita harungi.aminn.

thanks beb!

Norae said...

salam yaya..

bagus jugak entry ko nie.. aku dulu pun ada belajar, tapi stop separuh jalan aje...

betullah cakap ko.. masa kecik2 dulu.. bukan main lagi kita belajar tajwib.. sekarang semuanya dah lupa..
aku pun teringin gak nak belajar balik.. inshaallah..

Tok Zu said...

sejuk perut mak awk.

ulamak kata ,dpt 3 anak pompuan yang solehah,akan jadi pendinding ibu bapa dari api neraka.
mudah2an awk antara nya.amin

Tok Zu said...

alim ulamak kata,3 anak pompuan yang solehah akan jadi pendinding ibu bapa dari api neraka.